Jídelníček na míru


Jídelníček na míru není jen o zdravých potravinách.

Služby ve výživových poradnách

Protože se snažíme zkvalitňovat služby naší výživové poradny, neustále sledujeme trendy, které se objevují. Namísto inspirace bohužel zjišťujeme, že situace na trhu se nemění. Lidé stále ochotně vydávají nemalé finanční částky za služby, které člověku nepomohou nebo jsou zbytečně předražené. Cílem není udělat reklamu pro Food Life, ale ukázat vám, podle čeho byste měli výživovou poradnu vybírat a dovést vás k zamyšlení nad prací dnešních výživových poraden. Ušetříte tak svůj čas, úsilí i peníze.

(Ne)individuální jídelníček

Jídelníček hraje klíčovou roli v cestě za vaším cílem – zlepšení zdraví, fyzické i psychické kondice. Ať už chcete hubnout, nabírat nebo řešíte zdravotní komplikace, jídelníček tvoří více jak 70 % veškerého úspěchu. Proto by měl být vždy přizpůsobený přesně vám, jak se říká „na míru“. Trendem dnešních poraden je "zaručeně individuální jídelníček". Většinou se ale jedná pouze o předem připravené jídelníčky nebo rámcové šablony. Vy dostanete právě tu, která se nejlépe hodí vašemu typu. Ano, bohužel tak to většinou chodí.

Nemusíme dlouze zmiňovat, že tento postup je naprosto nevhodný. Pravděpodobnost, že jste právě ten typ, pro který se daný jídelníček hodí, je zanedbatelná. Bohužel nezohledňuje vaše energetické potřeby, osobní preference, zdravotní hledisko a mnoho dalších podstatných faktorů, které se na jídelníčku musí odrazit. Obecný jídelníček tedy nevede k dosažení požadovaných cílů. Není přizpůsobený potřebám vašeho organismu a často není ani dlouhodobě udržitelný. Pokud vám i přesto vyhovuje, buďte obezřetní, z dlouhodobého hlediska vám může více uškodit, než pomoci.

„Snížit váhu a být hubený totiž neznamená být zdravý.“

Jídelníček na míru - kroky k sestavení

K sestavení individuálního jídelníčku, který je opravdu šitý na míru vede několik kroků:

1) Vstupní vyšetření – cílem je, aby od vás výživový poradce získal co nejvíce informací, které slouží jako jeden z podkladů pro sestavení jídelníčku. Zahrnuje detailní vstupní dotazník, kompletní tělesnou analýzu, focení (pokud chce klient sledovat a porovnávat výsledky) a antropometrická měření.

2) Další analýzy - podstatný je i aktuální zdravotní stav klienta. Ten nelze vyhodnotit jen na základě dotazníku, a proto přichází na řadu krevní rozbory, doporučení od lékařů, analýza stávajícího jídelníčku atd.

3) Sestavení jídelníčku na míru - na základě získaných informací výživový poradce stanoví parametry individuálního jídelníčku. Jedná se hlavně o stanovení denní energetickou hodnotu, množství živin a jejich rozložení v jednotlivých pokrmech, vhodné a nevhodné potraviny, jídla, které klient preferuje a naopak odmítá, finanční a časové možnosti klienta.
Finálním krokem je samotné vytvoření jídelníčku, který obsahuje konkrétní potraviny, jejich množství a případně postup přípravy receptů.

4) Výživová doporučení - je důležité klientovi sestavit k jeho jídelníčku také výživová doporučení. Ta by měla obsahovat vyhodnocení tělesné analýzy, cílové hodnoty, zhodnocení stravovacích návyků, doporučení k nápravě předchozích zlozvyků, určení času pokrmů, pitného režimu a pohybové aktivity.

Takto detailně vypracovaný jídelníček, který zohledňuje vaše tělo ve všech ohledech, lze považovat za „individuální a na míru“. Pouze tak dosáhnete s jistotou svých cílů. Přitom zcela zdravě, přirozeně a trvale. Naučíte se zkrátka jíst tak, jak potřebujete. Vždy se proto v poradnách ptejte, jakým způsobem jsou jídelníčky sestavované, a nechte si je předem ukázat. Tak si snadno uděláte obrázek o tom, za co vlastně platíte.

Ptáte se, proč poradny nepíší takto individuální jídelníčky? 
       Odpověď je jednoduchá - je to časově velmi náročné.

Vybírejte s rozumem

Závěrem bychom chtěli říci, že se nijak nechceme dotknout ostatních výživových poraden. Na trhu je spousta velmi seriózních firem, které nabízejí výborné služby od kvalifikovaných poradců. Jen je potřeba vědět, podle čeho se rozhodovat a umět si vybrat tu pravou poradnu, která vám za vaše finance poskytne odpovídající služby.


Jídelníček by měl zohledňovat tělesnou analýzu i zdravotní stav.

Jídelníček na míru - příklad

Abyste měli představu o jídelníčku zvaný „individuální a na míru“, tak si dáme za příklad jednu naší klientku:

Žena, 40 let, 80 kg
- anamnéza - intolerance laktózy, sklony k hypoglykémii (pokles hladiny cukru v krvi), zácpy
- další - virózy 2-3x ročně, únava, vyšší stres, sklony k depresi
- krev - hraniční hladina cholesterolu i LDL, zvýšená glykémie
- rodinná anamnéza - výskyt křečových žil a depresí

Příklad snídaně:
V této snídani vidíte rozpis potravin s ohledem na výše uvedený zdravotní stav klienta i jeho chuťové preference. Pokud tedy zrovna některé potraviny nejíte, ničeho se nebojte, jídelníček se tomu přizpůsobí. Pod ingrediencemi jsou pro informaci rozepsané konkrétní účinné látky a jejich vliv na zdraví.

Pohanková kaše s jablky a ořechy
     • 40 g pohanka lámanka nebo vločky
       rutin (prevence tvorby křečových žil a praskajících žilek)
     • 5 g pšeničné otruby
       vláknina (sklony k zácpám, hraniční hladina cholesterolu)
     • 200 ml sójový nápoj natural (nebo mléko bez laktózy)
       intolerance laktózy
     • 100 g jablko (borůvky na ozdobu)
       pektin (prevence zácpy a zvýš. cholesterolu), vitamin C (posílení imunity, potlačení oxidačního stresu)
     • 10 g vlašské ořechy
        železo (únava), zinek (posílení imunity), nenasyc. mastné kyseliny (snížení cholesterolu, LDL, zvýšení HDL)
     •  kakaový prášek (100%) na posypání
        serotonin (potlačuje deprese), antioxidanty
     •  mletá skořice
        stabilizace hladiny krevního cukru

Postup: Pohanku s otrubami uvaříme v sójovém nápoji nebo mléce do změknutí (vločky stačí zalít ohřátým mlékem a nechat pod talířkem nabobtnat). Vychladlou pohanku promícháme s nakrájeným jablkem, kakaem a skořicí. Kaši dozdobíme ořechy, borůvkami a můžeme navíc posypat skořicí.
TIP: Nastrouhané jablko pustí více šťávy a kaše bude výrazně sladší.


Pohanková kaše s kakaem.

Kontaktní formulář

 
 
 
      Položky označené * je nutno vyplnit.
 
  Kolik je jedna mínus jedna? (slovy):  
Kontakt
Ing. Iva Veselá
  • výživový poradce
  • sportovní dietolog

E: vesela@food-life.cz
T: 724 821 680

Adresa:
Sokolovská 95
186 00, Praha 8
(tram a metro Křižíkova)

mapa zobrazit mapu