Sezónní deprese jednoduše odstraníte jídlem

zpět na seznam článků

15.11.2018 10:49 - Ing. Iva Rychnovská


Strava může deprese velmi ztlumit.

Sezónní změny a deprese

Lidé, kteří mají sklony k depresím nebo jsou přímo depresivní nebo letargičtí během ponurých podzimních a zimních dnů by měli zbystřit - tyto problémy můžete řešit velmi efektivně stravou. Příčina tohoto depresivního stavu (tzv. sezónní afektivní poruchy) je chemické působení světelné deprivace na mozek. Tyto stavy jsou známé zejména u žen žijících v severském podnebí, například Skandinávii, kde je během dlouhé a tmavé zimy vysoké procento lidí s depresivními stavy a také bohužel sebevražd.

Deprese a strava

Často lidé s depresemi podceňují výživu právě v době, kdy jejich tělo nejvíce potřebuje právě plnohodnotou stravu. Někteří lidé při depresích jídlo odmítají (mají neplnohodnotnou stravu a trpí podvýživou) a někteří se naopak přejídají, což vede k vysoké konzumaci sacharidů a sladkostí, které jsou při depresích nevhodné. Strava je i v těchto případech chudá na živiny.

Proto lidé trpící depresemi postrádají zejména tyto látky - vitamín C, vitamíny řady B, minerální látky jako vápník, měď, železo, hořčík a draslík. Tyto látky se podílí na řadě chemických reakcí v těle a pomáhají depresivní stavy redukovat.


Změna jídelníčku vás uvede do pohody.

Jídlem proti depresi

1) Sacharidy

Bez sacharidů bude mít mozek velké problémy. Proto dietáři, ketodietáři a další lidé omezující sacharidy by se měli tomuto trendu rozhodně vyvarovat. K depresím se často přidávají nutkavé chutě na sladké, proto jezte pravidelně a vyváženě, abyste konzumaci sladkostí co nejvíce potlačili.
Jezte hodně komplexních sacharidů jako celozrnný chléb, těstoviny, luštěniny, hnědou rýži a zeleninu.

Iva radí...

"Řada mých klientů trpí různými formami depresí, proto léčba stravou těchto případů není pro mne úplná novinka. Nicméně společně s užíváním antidepresiv se často pacienti potýkají s chutěmi na sladké. To lze naštěstí velmi snadno řešit vyváženým jídelníčkem s dostatečným množstvím sacharidů, který vypracuji každému na míru. Klienti pak už nemají problém s chutěmi na sladké a díky jídelníčku i poměrně snadno dokáži redukovat svou váhu, což jim po psychické stránce také pomůže."
Ing. Iva Rychnovská, výživový poradce a sportovní dietolog (Food Life)


 

2) Vitamíny a minerály

Vitamíny řady B, železo, draslík, hořčík, měď a zinek tělo načerpá z celozrnných obilovin, luštěnin, libového masa, tučných ryb (makrela, losos, sardinky) , korýšů a vajec. Tmavozelená listová zelenina zvyšuje hladinu vápníku, hořčíku a železa, sušené ovoce doplňuje draslík a železo, mléčné výrobky zvyšují zásoby vápníku a ořechy podíl vápníku, hořčíku, zdravého tuku a řady mnoha dalších minerálů.

3) Vitamin C

K zabezpečení dostatečného příjmu tohoto vitaminu postačí konzumace zeleniny (alespoň 500 g denně), ovoce (200 - 300 g denně). jezte hodně chřestu, brokolice, zelí, melounů, pomerančů a grepů, bobulovitého ovoce, do kaší přidávejte lucumu, acaí, amalaki, mletý šípek nebo arónii, které tímto vitamínem překypují. Pokud byste takové množství denně nestihli přijmout ze stravy, můžete některé dny použít tabletku s kyselinou askorbovou (např. Celaskon). Denně byste můžete přijmout 1-2 g tohoto vitamínu.

Iva radí...

Terapie světlem

"Společně s úpravou stravy doporučuji trávit přes den 30 minut na slunečním světle, které je 5 - 20x jasnější než pokojové světlo. Po jednom až dvou týdnech této jednoduché terapie se budete cítit lépe. Alternativou slunečního světla je intenzivní bílé světlo. Ale nic není samozřejmě tak účinné, jako přímé sluneční světlo."
Ing. Iva Rychnovská, výživový poradce a sportovní dietolog (Food Life)

 

 

Co při depresích omezit

Alkohol, který může deprese zhoršit, kofein (káva, čaj, kolové nápoje), nadměrný příjem sladkostí, sušenek a bílého pečiva. Omezte potraviny a jídla s vysokým glykemickým indexem. Dále omezte konzumaci konzervovaných potravin, mastných polotovarů, telecích a kuřecích jater, taveného a zralého sýru.

Tyramin a deprese

Lidé, kteří užívají antidepresiva obsahující monoaminoxidázu, by se měli vyhnout jídlům a nápojům s vysokým obsahem tyraminu - jedná se o biogenní amin, který vzniká rozkladem tyrosinu. Do této skupiny jídel patří nejrůznější druhy alkoholu (pivo, likéry, červené víno, sherry a vermut, dále zralé sýry, játra, salámy, masové konzervy, sójové omáčky nebo kvasnicové extrakty. Dále je vhodné omezit jídla s nižším obsahem tyraminu jako jsou banány, avokádo, fíky, čokoláda a výrobky obsahující vanilku.

Reakce tyraminu s chemickými slounčeninami v některých antidepresivech a sedativech mohou negativně ovlivnit nervový systém a způsobit zrychlení tepu, krvácení z nosu nebo bolesti hlavy.


Máte zdravotní potíže nebo chcete snížit svou váhu? Kontaktujte odborníka Ing. Ivu Rychnovskou a buďte úspěšní jako ostatní:

 

Kontaktní formulář

 
 
      Položky označené * je nutno vyplnit.
 
  Kolik je jedna mínus jedna? (slovy):  

 


Zdravé a vyvážené recepty přímo od výživového poradce!

 

Google Plus

Hodnocení článku

Hodnotili 0 čtenáři průměrem 0 bodů z pěti

Čtěte také:

Diskuze:

Položky označené * je nutno vyplnit.
Kolik je jedna mínus jedna? (slovy):

Kontakt
Ing. Iva Rychnovská
  • výživový poradce
  • sportovní dietolog

E: rychnovska@food-life.cz
T: 724 821 680

Adresa:
Sokolovská 95
186 00, Praha 8
(tram a metro Křižíkova)

mapa zobrazit mapu