Potraviny, které napálí vás i vaše děti

zpět na seznam článků

12.7.2018 22:32 - Ing. Iva Rychnovská


Reklamy a obaly potravin dokáží pěkně zmást.

Platíte za obal nebo skutečnou potravinu? Obal a reklamy dnes dělají neskutečné divy s naším myšlením i peněženkami. Velmi hezky vypadají lákavé popisy potravin jako "obohaceno vápníkem", "+ vitamin B12", "low fat", "sugarfree" atd. Týden co týden mi klienti posílají fotky obalů potravin a dotazem - mám si to kupovat nebo to nemá smysl? Pojďme se podívat na ty největší favority v klamání spotřebitelů.

Šunky a sýry pro děti

Dětské sýry a dětské šunky jsou takovou tlačenicí na peněženky rodičů. Vlastně všech, kteří si v domnění chtěji koupit zdravou věc. Často slýchávám, že "když je to pro děti, tak je to přece zdravé, ne?".

Výrobci sýrů a šunek často uvádí snížený obsah soli, ale ve skutečnosti může být toto tvrzení klamavé. Například běžné eidamy mají na obale nálepku uvádějící 1,4 % soli, ale některé z nich mívají ve skutečnosti kolem 2,5 % soli.
U šunek je v hledáčku zdravorádců obsah soli a masa. Obsah soli některých dětských šunek převyšuje obsah soli klasické šunky a obsah masa je daleko nižší než u klasické šunky.

Iva radí...

„Důležité je sledovat množství soli (sýry cca 1,5-2% a šunky 2-3%) a množství konzervačních látek a dalších éček, které je u některých typů šunek a sýrů opravdu bohatý. Obsah masa by u kvalitní šunky neměl klesnout pod 90%. V obchodech dnes většinou najdete šunky s obsahem masa 92% nebo 96%. Ideálním řešením je nahradit šunky masem, i když je to složitější řešení. Ovšem pokud budete vybírat šunky opravdu kvalitní, tak se jejich běžné konzumace nemusíte obávat."
Ing. Iva Rychnovská, výživový poradce ve Food Life


 

Cereální výrobky

Co si máme představit pod slovem cereální? Myslíte, že něco zdravého? Tak to se hodně mýlíte a možná se vám to plete s názvem "celozrnný". Ale cereální výrobek je jinými slovy pouze obilný výrobek. A co je překvapením, tak nezáleží, zda se jedná o výrobek z bílé nebo celozrnné mouky, jestli se bavíme o bagetě, chlebu, dietním nebo nedietním obilném výrobku, knedlíku nebo těstovině. O každém z nich můžeme říci, že se jedná o cereálii.

Cereálií označujeme každý obilný výrobek. Není to záruka toho, že je zdravý.

Nehledejte proto cereální výrobky, ale celozrnné výrobky. Ty jsou alespoň zárukou toho, že je ve složení celé obilné zrno, ve kterém najdeme vyšší obsah vlákniny, vitamínů, minerálních látek. Obecně u celozrných produktů se dnes už kouká na to, aby byly trochu zdravější. To znamená snížený obsah cukru a tuku.
Problémem jsou snídaňové cereálie, kde na obalech často vidíme napsané "s obsahem cereálií". Tady se člověk často nachytá na to, že je výrobek zdravý, ale přitom to tak nemusí být.

 

Snídaňové cereálie obsahují spoustu cukru a mají vysoký glykemický index.

Iva radí...

„Vzhledem k tomu, že význam slova cereální je pouze synonymum pro obilninu, tak nikde není psané, že je výrobek zdravý nebo dietní. Ba naopak. Mnoho cereálních výrobků jako jsou sušenky, snídaňové cereálie obsahují hodně cukru a tuku, mohou obsahovat bílou mouku a například cereální pečivo může být pouze a jenom z bílé mouky a pro efekt posypané semínky nebo směsí obilovin a semínek. Proto musíte bedlivě sledovat složení potravin, abyste nenaletěli zdánlivě zdravé potravině.
Mnohem důležitější je slovíčko celozrnný, které již částečně zaručuje zdravější variantu výrobku."

Ing. Iva Rychnovská, výživový poradce ve Food Life

 

Mléčné svačinky pro děti

Mléčné svačinky pro děti mají mnoho podob. Od mléčných řezů a tyčinek, po jogurty, dezerty, pribináčky a mléčná pitíčka. Většina takových výrobků jsou sladkosti s vysokým obsahem jednoduchých cukrů a tuků a jako svačinka pro děti vhodné nejsou. Bohužel obsahují i nevalně proslulé ztužené tuky a trans-mastné kyseliny, které se skrývají v čokoládových polevách a náplních těchto výrobků.

Nemluvě o pribináčku, který má 3x vyšší energetickou hodnotu a více jak 5x vyšší množství tuku než bílý jogurt. V obsahu tuků nečekejme pro nás příznivé mastné kyseliny, naopak. 100 g pribináčku obsahuje celých 11 g nasycených mastných kyselin, jejichž vysoký příjem je viníkem srdečních a cévních chorob a podílí se na zvyšování hladiny cholesterolu v krvi. Pak se nejedná o lehkou svačinku, ale výkrmnou sladkost nevhodnou ani pro dospělého člověka.

Iva radí...

„Podobně na tom jsou dezerty jako například Monte od Zott, které obsahují tak vysoké množství cukrů, že dítě dezert sní a ani pomalu nezaznamená, že něco jedlo. Sytící schopnost je minimální a po krátké době opět dostane hlad."
Ptáte se, co je tedy pro dítě vhodné? Za mne jsou to určitě bílé jogurty anebo pak tvarohy, které obsahují 8-12 g bílkovin ve 100 g, nízké množství tuku (2-4 g) a u cukrů je to podle toho, po jakém výrobku sáhenete. Jestliže zvolíte bílý tvaroh nebo jogurt a ochutíte ho dítěti doma (med, javorový sirup, cukr, banán,...), množství cukru stáhnete zhruba na polovinu oproti kupovaným výrobkům obsahující až 14 g cukrů ve 100 g. V opačném případě dítěti můžete naservírovat až 30 g cukru v jedné porci.

Ing. Iva Rychnovská, výživový poradce ve Food Life

 

Ledové čaje

Před několika dny jsem psala článek o ledových čajích Fuzetea (Fuzetea - ledový čaj aneb oslazená voda). Ostatní ledové čaje na tom nejsou lépe, proto nebudu dlouho omýlat již psané. Stačí si přečíst složení ledových čajů a pak zjistíte, že se vlastně jedná o vodu s vysokým obsahem cukru a méně jak 1% výtažku čaje. Potom tedy uváděné množství antioxidantů se zřejmě v čajích považují vtipné hodnoty účinných látek v řádech desetin procent. Prakticky tedy platíme za cukrovou vodu s příchutí čaje a výrobci si vesele mnou své kapsy :-)

Fuzetea - sladká voda s příchutí čaje?

Bonbóny s vitamíny

Koho by nelákaly bonbóny, které se tváří zdravě? Řada bonbónů je dnes obohacena řadou vitamínů nebo bylinnými extrakty. Podle výzkumů VŠCHT u mnoha z testovaných produktů neodpovídalo množství vitaminu C údajům uvedené výrobcem. Dále výrobci velmi zřídka používají přírodní barviva, preferují spíše uměle vyrobená aditiva. Snad všechny bonbóny obsahovaly syntetická barviva, která výrobce na obalu dokonce ani neuváděl. Syntetická barviva mohou negativně ovlivnit činnost a pozornost dětí.

Bonbón je tedy pouze obarvený cukr a nic významnějšího v něm bohužel nenajdeme. Když už potřebujete nutně cukr, dejte si raději čerstvé nebo sušené ovoce s müsli nebo jogurtem, který si doslaďte javorovým či agáve sirupem.

 

Nedaří se vám snížit váhu a chcete sestavit jídelníček na míru s jistotou zhubnutí? Kontaktujte výživovou poradkyni Ing. Ivu Rychnovskou:

 

Kontaktní formulář

 
 
      Položky označené * je nutno vyplnit.
 
  Kolik je jedna mínus jedna? (slovy):  

 


Zdravé a vyvážené recepty přímo od výživového poradce!

 

Google Plus

Hodnocení článku

Hodnotili 1 čtenáři průměrem 5 bodů z pěti

Čtěte také:

Diskuze:

Položky označené * je nutno vyplnit.
Kolik je jedna mínus jedna? (slovy):

Kontakt
Ing. Iva Rychnovská
  • výživový poradce
  • sportovní dietolog

E: rychnovska@food-life.cz
T: 724 821 680

Adresa:
Sokolovská 95
186 00, Praha 8
(tram a metro Křižíkova)

mapa zobrazit mapu