Fresh v jídelníčku

zpět na seznam článků

18.7.2016 15:50 - Iva Veselá

Jakou roli hrají ovocné šťávy (freshe) v jídelníčku a kolik jich můžeme přes den vypít?




Fresh je zdravý, ale pozor při hubnutí!.

Čerstvé ovocné šťávy neboli freshe jsou velkým hitem a jejich popularita stále roste. Málokdo ale ví, že nemusí být vhodné při hubnutí. Jak je tedy správně zařadit do jídelníčku?

Proč pít čerstvé šťávy?

Hlavní prospěšnou složkou šťáv jsou antioxidační látky. Jedná se o výživnou látku, která v organismu zabraňuje působení volných radikálů. Ty v těle vyvolávají tzv. oxidační stres, který je příčinou mnoha onemocnění. Volné radikály obecně poškozují buněčné stěny, způsobují záněty a ty jsou spouštěčem mnoha onemocnění. Naopak antioxidanty v hrají klíčovou roli v regulaci tzv. transkripce, tedy modulaci genové exprese genů, které přispívají k oxidačnímu stresu. Dále pomáhají při prevenci vzniku některých chronických onemocnění, jako jsou například rakovina, onemocnění srdce, mrtvice, Alzheimerova choroba anebo šedý zákal.

Podle některých studií výskyt rakoviny významně snižuje kombinace takových antioxidačních látek, jako jsou alfa-tokoferol, beta-karoten, vitamín E a C a selen. Antioxidanty také příznivě působí během detoxikačních procesů jater a tlustého střeva.

Víte, že...?

2565NTB.jpgRozdíly v antioxidační kapacitě ovoce a zeleniny jsou různé. Největší antioxidační schopnost mají plody acai a maqui a obecně tmavě zabarvené bobulovité ovoce. Ty v testech vykazují nejvyšší hodnoty antioxidační kapacity (jednotky ORAC).
(Ing. Iva Veselá, výživový poradce ve Food Life)


 

Enzymy

Další významnou a pro tělo nepostradatelnou složkou jsou enzymy. Enzymy se v potravinách vyskytují přirozeně a v organismu slouží jako katalyzátory (urychlovače) biochemických reakcí. Ačkoliv aktivita enzymů stoupá se zvyšující se teplotou, převážná část ztrácí svoji aktivitu při teplotách nad 55 °C. A jelikož jsou freshe připravené z čerstvých surovin bez tepelné úpravy, díky tomu je výskyt enzymů ve šťávách vysoký.
 

AKCE!
HUBNEME DO PLAVEK s 50% slevou! >>

Není šťáva jako šťáva

Co je vlastně ta správná šťáva? Někdo si pod šťávou představí 100% výtažek z ovoce (tak by to mělo vypadat), někdo zase kupovaný koncentrát nebo husté sladké sirupy, ze kterých si uděláte ovocnou "šťávu". Pojem čerstvá šťáva samozřejmě znamená 100% šťávu z dužiny ovoce. Pokud tomu tak ve složení není, jedná se nejspíše o nápoje či sirupy doslazené cukrem, s přídavkem umělých barviv a aromat. Podíl ovoce je velmi nízký - tvoří například pouze 10% podílu ovocné složky. Proto je potřeba dobře číst obal potravin, abyste se vyhnuli koupi drahé oslazené vody.


Zelenina ve freshi? Žádný problém :-)

Tip výživového poradce

2565NTB.jpgVybírejte proto 100 % šťávy nebo džusy bez přidaného cukru (například pomerančový, ananasový nebo jablečný mošt). Vhodnou volbou je fresh juice přímo připravený doma nebo fresh barech. Ráda si připravuji freshe doma a přicházím na chuť i netradičním zeleninovým kombinacím: Jablko-mrkev-řepa-celer a Jablko-okurka-špenát-polníček.
TIP! Pro využitelnost vitamínů rozpustných v tucích doporučuji doplnit fresh o pár kapek oleje anebo ve šťávě rozmixovat avokádo, lžičku semínek nebo ořechů.
(Ing. Iva Veselá, výživový poradce ve Food Life)

 

Fresh v jídelníčku

Dostáváme se k tématu freshů a zařazení do jídelníčku. Na první pohled se jeví zdravě, ale je tu malý háček - hlavní složkou freshe je ovoce, které obsahuje fruktózu. Fruktóza neboli ovocný cukr bývá omylem vnímán jako zdravý cukr. Bohužel tomu tak není. Nadbytek ovoce, resp. fruktózy způsobuje tvorbu podkožního a nebezpečného viscerálního tuku, který způsobuje inzulínovou rezistenci. Proto nadměrná konzumace šťáv není vhodná v redukčním jídelníčku, při diabetu nebo metabolickém syndromu.

Fresh a hubnutí

Říkáte si, co může být na freshi špatného? Odpověď je jednoduchá - CUKR. Ovocné šťávy jsou kalorické kvůli vysokému množství jednoduchého cukru. Denní doporučená dávka jednoduchých sacharidů („cukrů“) by se měla pohybovat do 50 g za den. Toto množství cukru najdete v pouhých 300-400 ml freshe!

Vyzkoušejte můj oblíbený fresh s okurkou! (www.zdravakuchyne.cz)

Kolik šťáv můžete přes den vypít?

Pokud hovoříme o 100% ovocné šťávě, počítejme s množstvím 10-18 g cukrů ve 100 ml. To představuje až 1/3 porci denní doporučené dávky jednoduchých cukrů pro dospělého člověka. Doporučuji tedy šťávy zařazovat v množství do 300 ml nebo je pro větší objem naředit s vodou v poměru 1:1-2. Zařazujte je spíše v dopoledních hodinách, kdy jednoduché cukry dokáže metabolismus lépe využít jako zdroj energie.

TIP! Určitě se vyhněte kupování půl litrových freshů a když už, tak opravdu jednou za čas. Toto množství si mohou dopřát sportovci, fyzicky pracující lidé nebo děti.

TIPY k hubnutí

Co z toho tedy plyne. Fresh může být součástí dietního jídelníčku, ale platí pro to tato pravidla:
1) Dopřejte si maximálně 300 ml ovocného freshe nebo 400 ml ovocno-zeleninového freshe.
2) Snižte glykemický index - pár kapkami oleje, přídavkem mléka, proteinu nebo ovesných vloček.
3) Preferujte ovocné freshe v dopoledních hodinách.
4) Odpoledne dejte přednost freshům s podílem zeleniny, které jsou méně kalorické.

Chcete poradit s hubnutím nebo zdravým stravováním? Kontaktujte odborníka na výživu:

Kontaktní formulář

 
 
      Položky označené * je nutno vyplnit.
   
  Kolik je jedna mínus jedna? (slovy):  

Google Plus

Hodnocení článku

Hodnotili 5 čtenáři průměrem 5 bodů z pěti

Čtěte také:

Diskuze:

Položky označené * je nutno vyplnit.
Kolik je jedna mínus jedna? (slovy):
Kontakt
Ing. Iva Veselá
  • výživový poradce
  • sportovní dietolog

E: vesela@food-life.cz
T: 724 821 680

Adresa:
Sokolovská 95
186 00, Praha 8
(tram a metro Křižíkova)

mapa zobrazit mapu