Časté dotazy

1.1.2014 18:54

 
                                    
 Nenašli jste odpověď na váš dotaz? Napište nám!

Jak začít s hubnutím
Nevsázejte na levné časopisy z trafiky nebo obecná doporučeními z internetu. Každým dnem na nás média chrlí řadu informací a jídelníčků, ale zamyslete se logicky - ví o vás něco konkrétního?

  •     kolik vám je let?
  •     kolik měříte cm a vážíte kg?
  •     jaké máte zdravotní problémy?
  •     jakými alergiemi trpíte?
  •     jakou máte psychickou zátěž?
  •     kolik vaše tělo spotřebuje energie?
  •     jaký styl života a denní režim vedete?
  •     jakých změny chcete dosáhnout?


Pokud to sami se sebou myslíte vážně, nechte si poradit od odborníka na výživu ve Food Life. U nás se dočkáte osobního přístupu a naučíte se jíst tak, co přesně vaše tělo potřebuje. Vše je v souladu s vaším cvičením, zdravotním stavem i dalšími cíli. Teprve tyto rady budou pro přímo vás. Změny uvidíte velmi brzy a konečně můžete očekávat trvalý efekt.

Jak nabrat svalovou hmotu
Pro nabírání je potřeba přijmout mezi 1,5 - 2,2 g bílkovin/1kg váhy a 5 - 6 g sacharidů/1 kg váhy. Záleží ale na metabolismu každého z nás a individuálních potřeb. Vše potřebné dokážeme v poradně určit a následně stanovit doporučený energetický příjem společně se sportovní aktivitou. Důležité je vědět to, že 90% úspěšného nabírání hmoty určuje strava a zbytek tvoří samotné cvičení a doplňky stravy.

Jak začít s úpravou životního stylu
Heslo zní: pomalu ale jistě! Rychlá změna v podobě diet nebývá trvalá, proto je nutné postupně upravovat své stávající návyky, které se pro vás stanou samozřejmostí a budou zcela přirozené. Poté budete schopni si návyky udržet bez problémů život.

Diety - proč nefungují?
Diety jsou založeny na principu krátkodobého omezení energetického příjmu, po kterém zhubne snad každý. Vyhněte se jím velkým obloukem, protože se jedná o:

  •     jednorázovou akce, která není na dlouhou dobu
  •     omezení energetického příjmu (nelze praktikovat dlouhodobě)
  •     jednostrannu stravu
  •     nevyváženu stravu
  •     nadbytek některých živin (např. bílkoviny v Atkinsonově dietě - nadměrné zatížení ledvin)
  •     nedostatek některých živin (téměř všechny diety)


Chce-li zhubnout 80kg člověk 5 kg za 10 dní, očekáváme úbytek tuků (nikoliv svalů a vody). Množství 5 kg tuků = 195 000 kJ.
Při denním energetickém příjmu např. 8000 kJ přijmeme stravou za oněch 10 dní 80 000 kJ. Musíme tedy spálit už 275 000 kJ nebo 195 000 kJ a nic nejíst. Předpokládejme první variantu - za den musí spálit 27 500 kJ, což ve skutečnosti představuje: 1 h mytí nádobí (nebo 1 h luxování, 3 h štípání dřeva, 5 h rychlé chůze po zvlněném terénu, 2 h na aerobiku, 3 h posilování, 30 minut volného běhu).
Takže už je vám jasné, že 5 kg nemůžete zhubnout za tak krátkou dobu, aniž byste neztratili svalovinu? Ptáte se, proč právě svaly? Sval potřebuje na rozdíl od tuku ke své funkci energii - proč by si tělo udržovalo svaly, které vyžadují zásobení energií a nemají tak dobou termoregulační schopnost jako tuky? K budování svalů je opět potřeba výdej energie v podobě sportovní aktivity, kdežto tuk si tělo uloží poměrně snadno.

Jak ohrožuji sám sebe, když jím špatně?
První, kde to pocítíte, bude psychika a fyzický stav těla. Mezi následky patří pokles svalové hmoty a vody v těle, neměnný stav tuků (někdy i vyšší), nízký tlak, závratě, celková únava a slabost, nezdravý vzhled, zvýšená kazivost zubů, suché a lámavé vlasy, nehty, nepravidelné vyprazdňování, odvápnění kostí, snížená imunitní schopnost organismu a rozhození metabolických funkcí. Dále poklesl nálady, deprese, podrážděnost, namísto sebevědomí přibývá nejistota, vztahovačnost poruchy koncentrace až poruchy příjmu potravy (mentální anorexie, bulimie).

Zásady zdravého stravování - RPPK
Rozmanitost
- neexistuje žádná ideální potravina, která by obsahovala všechny živiny. Je proto třeba stravu kombinovat, nikoliv se upnout například na maso nebo jen na obiloviny.
Přiměřenost - i méně zdravé potravin (chipsy, uzeniny) mohou zapadnout do zdravého jídelníčku. Jsou-li konzumovány s přiměřeností a většinu potravin tvoří zdravější strava, můžete si dopřát i toto.
Prospěšnost - snažíte se vybírat přírodní a jen lehce zpracované potraviny, raději ovoce než džus, pozor na dochucovadla a konzervační přípravky
Kompenzace - dopřejete-li si jeden den chleba se sádlem a cibulí, musíte tento příjem tuků vykompenzovat, abyste nepřibrali. To znamená, že druhý den se s tuky omezíte a další den následuji opět vyváženější.

Nemám peníze na zdravou stravu/nabírání hmoty
Jsem přesvědčena, že k hubnutí drahý jídelníček nemusí patřit. Za pytlík brambůrků si koupíte ovoce na 2 dny, za hermelín pěkný plátek libového masa, sladkosti a koláče vyměňte za celozrnné rohlíky a drahé džusy a ochucené minerálky vyměňte za neochucené vody a čaje.

BIO potraviny vs. konvenční
Pokud máte v plánu soustředit se na své zdraví, biopotraviny jsou vcelku dobrou volbou, ale musíte si dávat pozor na značku a vybírat ověřeného výrobce. Na jednu stranu se s biopotravinami se vyhnete zbytečným chemikáliím, na druhou stranu se potýkáme s problematikou plísní a mykotoxinů. Vše má své kladné i stinné stránky. Biopotraviny nejsou drahé, ale konvenční potraviny jsou neobvykle levné a nekvalitní. Vždyť mléko je téměř levnější než voda - na tom něco divného už bude, nemyslíte? Zkuste proto navštívit obchod zdravé výživy, a kdybyste si s čímkoliv nevěděli rady, stačí nám napsat.

Potřebuji pohyb k hubnutí?
Nadváha a obezita vzniká právě výrazným nepoměrem mezi příjmem a výdejem energie. Pomocí jídelníčku donutíte tělo odevzdávat energii a fyzickou aktivitou podpoříte výdej energie a tvarování postavy. Sport tedy začněte pomalu zařazovat do svého denního režimu. Pro spalování tukové tkáně je vhodná aerobní aktivita, pro zpevnění postavy a budování svalové hmoty naopak anaerobní aktivita, při které současně můžete redukovat i podkožní tuk. Fyzická aktivita je důležitá už jen pro pozitivní přínosy pro naše tělo:

  • zabraňuje kardiovaskulárním nemocem
  • zvyšuje pružnost cév, činnost plic a srdce
  • snižuje náchylnost k nemocem
  • snižuje riziko kornatění tepen
  • snižuje rychlost usazování tuků v tepnách
  • příznivý vliv na klouby (oddaluje ztuhnutí a slabost vaziv)
  • zvýšení svalové hmoty a flexibility
  • zvyšuje svalově napětí, uvolňuje nervovou soustavu
  • dokáže skvěle formovat postavu


Jídlo před a po cvičení
Záleží na tom, jedná-li se o aerobní či anaerobní aktivitu. Před pohybovou aktivitou se najezte 2-3h předem. 30-60 minut před cvičením můžete sníst kousek tmavého chleba s nízkotučným sýrem a zeleninou. Při hubnutí můžete před cvičením také vyzkoušet CLA, karnitin, guggul, kofein nebo nápoj s guaranou. Naopak nevhodné potraviny před cvičením jsou cukr a sladkosti, ovoce, nadmíra bílkovin nebo tučné jídlo. Po cvičení se strava odvíjí od toho, čeho chceme docílit – redukce, udržení váhy nebo nabírání svalů. Je možné sníst do 10-15 minut ovoce nebo glukopur nebo maltodextrin s vodou pro navýšení hladiny cukru v krvi (opět záleží na typu a délce cvičení, váze cvičence apod.) Po 30-60 minutách aerobní aktivity snězte jídlo s dostatkem komplexních sacharidů (rýže, těstoviny, celozrnné pečivo, obiloviny, luštěniny), po anaerobním tréninku si připravte jídlo také s dostatkem sacharidů a bílkovin (maso, ryby, tofu, tvaroh,...).

Zpomalený metabolismus
Také se někdy divíte, proč váš kamarád může sníst vše, na co přijde a nepřibere ani gram, zatímco vy byste už neprošli dveřmi? Kromě toho, že je každý z nás jiný genotyp, tak si v průběhu života ovlivňujeme svůj metabolismus. Aktivita našeho metabolismu je dána především genetikou, kterou jsme získali od rodičů a dávných předků. Za určitých okolností však můžeme svůj metabolismus pozitivně ovlivnit. Zeptejte se našeho výživového poradce a nechte si odborně poradit, jak můžete metabolismus urychlit.

Jo-jo efekt vs. trvalé hubnutí
Jo-jo efekt je odpověď organismu na rychlou změnu váhy a důsledek toho, že se organismus nestačil adaptovat do nových podmínek. Naše tělo je stabilní „chemická továrna“, která jakékoliv prudké výchylky kompenzuje. Když organismus hladoví, metabolismus se zpomalí a začne rychleji pe ukládat tuky jako zdroj energie. Energii pro život bere rozkladem svalů - tedy při dietách svalová hmota ubývá, tuková zůstává nebo se zvýší. Jakmile začnete přijímat dostatek živin, tělo vstřebá vše, co mu během několika dní chybělo, a opět na váze přiberete.
Doporučuji optimálně hubnout rychlostí 2-4 kg za měsíc (záleží na hmotnosti). To už zní dobře, když víte, že změna bude trvalá - za to čekání to stojí.

Optimální energetický příjem
Nedávejte na časopisy z trafiky nebo obecná doporučení z internetu, která doporučují jídelníčky na 5000 kJ denně. Každým dnem na nás média chrlí řadu informací a vzorových jídelníčků, ale zamyslete se logicky - ví o vás něco osobního? Kolik vám je let, kolik měříte, vážíte, jaké máte zdravotní problémy, jaké máte alergie, psychické a fyzické problémy ani žádný jiný rozbor o tom, kolik asi tak vaše tělo může spálit? Až navštívíte nutričního poradce, teprve zde začíná osobní a individuální přístup. Pouze on dokáže určit co, co váš organismus opravdu potřebuje. Teprve nyní rady budou mít trvalý efekt bez vedlejších účinků na zdraví!

Spousta vrásek a starý vzhled
Vrásky se mohou tvořit kdykoli po 20. roce věku podle toho, jak žijeme, jíme a jaké máme genetické dispozice. Faktory jako kouření, dlouhodobý pobyt na slunci a používání solárií mohou způsobovat předčasné stárnutí kůže a prohlubovat vrásky zejména kolem očí a rtů. Tvorba vrásek se často projeví v případě, když k úbytku váhy dojde velmi rychle. S naším jídelníčkem dochází k pozvolnému hubnutí, takže i tvorba vrásek je u našich klientů ve finále minimální nebo vůbec žádná.

Pitný režim
Voda v těle slouží jako rozpouštědlo živin a je nezbytná pro látkovou výměnu. Ovlivňuje trávení jídla a přispívá k fyzické a psychické vyrovnanosti. S nedostatkem vody jde hubnutí velmi těžko, organismus je dehydrovaný, neplně funkční (např. tvorba trávicích šťáv), dojde k vysušení pokožky, tvorbě zácpy nebo močových kamenů. Každý den bychom měli vypít 0,03-0,04l litrů tekutin na 1kg hmotnosti. To znamená, že 60 kg člověk by měl vypít 1,8-2,4litrů vody. Musí být ještě započítaná fyzická aktivita, zvýšená okolní teplota, letní období, zvýšená perspirace (pocení) apod.

Pití kávy a hubnutí
Káva se při hubnutí většinou omezovat nemusí, pokud netrpíte vysokým krevním tlakem, onemocněním močového ústrojí apod. Nezapomínejte na to, že káva je diuretický nápoj, který organismus odvodňuje. Proto je vhodné po každé kávě vypít sklenici vody. Káva rovněž přispívá k nespavosti a roztěkanosti a navíc dráždí žaludek. Mnozí se domnívají, že kofein dokáže tělo povzbudit, ovšem po každodenním popíjení tomu tak není. Káva má největší efekt tehdy, když ji pijeme nepravidelně. Kávou lze nahradit i svačinu, pokud jí zředíme s polotučným mlékem (4:1) a sníte si k ní například celozrnný rohlík s trochou medu.

Večerní přejídání
Večerní přejídání je způsobené především nedostatečnou a nevyváženou stravou - vynecháním snídaně či jiného pokrmu, nepravidelným stravováním během dne s nedostatkem živin a vody, ale také při konzumaci jednoduchých cukrů a nezdravých tuků. Organismus každého z nás má jistý energetický výdej, který musíme vyvážit stravou. Pokud přes den hladovíme nebo jíme nevyváženě, tělo si o deficit energie "řekne" navečer, kdy už je ale aktivita metabolismu nízká. Větší množství přijaté energie již nestihne využít, proto se snadno uloží do tukových zásob.

Stres a jeho vliv na nadváhu
Většina lidí ve stresových situacích má sklony k přejídání. Je to způsobeno emočními stavy, jako je méněcennost, smutek, samota nebo jen hodně práce a starostí. V takové chvíli hormony v těle způsobí zrychlení dechu, činnosti štítné žlázy, mozek požaduje více energie ze sacharidů a kůra nadledvinek začne produkovat stresové hormony (adrenalin a kortizol). Právě kortizol stimuluje chuť k jídlu a zvyšuje hladinu glukózy v krvi, čímž brání úspěšnému hubnutí.

Chutě na sladké
Chutě na sladké jsou podobně jako večerní přejídání způsobeno nesprávnou výživou. Veškeré chutě se dají velmi snadno odstranit na míru sestaveným jídelníčkem. Každý klient v naší poradně potvrzuje výrazné snížení chutí (na sladké i slané).

Sladidla a hubnutí
Sladidla dělíme na přírodní (glukóza, fruktóza,...) a náhradní (aspartam, acesulfam K, xylitol, manitol, sorbitol,...). Nekalorická sladidla jsou určena zejména pro diabetiky, ale postupem času je začali využívat i lidé, kteří se snažili zhubnout. Jejich nevýhodou je omezené množství užívání (mohou vyvolat alergické reakce, průjmy aj.) a jejich chuť. Chcete-li hubnout, někdy postačí pouze omezení užívání cukru a sladkostí náhradou za zdravé mlsání. Brzy totiž zjistíte, že se vám chutě změní a pochutnáte si raději na kousku ovoce než na dortu.

Proč nejíst bílé pečivo
Bílé pečivo je vyrobené z bílé mouky, vnitřní části obilného zrna, tedy bez klíčku a otrub. Obalová část obsahuje důležité látky, jako jsou vitamíny řady B, vitamín E, vlákninu, stopové prvky aj. Naopak vnitřní bílá část neobsahuje žádnou z těchto látek. A z této bílé nevýživné části se vyrábí bílé pečivo - bez vlákniny, vitamínů a minerálů. Méně zasytí a má vyšší glykemický index.

Kojení a hubnutí
Při kojení se rychlejšímu hubnutí rozhodně vyhněte. Doporučuji navštívit nutričního poradce, který vám sestaví jídelníček tak, abyste hubla pomalu, neohrozila ani sebe, ani miminko. Odpadní látky a toxiny, které organismus při hubnutí odvádí z těla ven, prochází i přes mateřské mléko, což může miminku uškodit. Lehká pohybová aktivita je v pořádku, usilovné cvičení v posilovně nikoliv.

Antikoncepce a nadváha
Starší typy antikoncepcí často mívaly anabolický efekt, tzn. přírůstek na váze. Důvod není ve změně ukládání tuků, ale v nadměrném zadržování vody. Mělo by se ovšem jednat o přechodný efekt. V případě výrazného nárůstu hmotnosti už doporučuji řešit výživu s odborníkem. V praxi se vždy osvědčila změna jídelníčku.

Těhotenství a nadváha
Zvýšení hmotnosti při těhotenství je zcela přirozený. Rozhodně neplatí pravidlo "jíst za dva", čehož ženy doteď využívají a dopřávají si různých laskomin a pokrmů, které si dříve odepíraly. Naopak není správné ani hladovět.
Pokud žena otěhotní a je obézní, její zdraví je značně ohrožené jednak zatížením orgánů tělesným a viscerálním tukem společně s náročnými podmínkami pro tělo pro vývoj plodu. Organismus ženy není často správně nutričně vyživený, proto nemůže plodu poskytnout důležité látky pro vývoj a navíc ještě ohrožuje jak sebe. Během těhotenství se může objevit diabetes a jiné zdravotní potíže nebo mohou nastat komplikace při porodu. Bohužel maminky často přenáší své nesprávné stravovací návyky na dítě.

Dědičnost nadváhy
Je jasně prokázáno, že obezita je dědičná. Nejedná se ani tak o kilogramy, ale o rozložení tukové tkáně. Dítě mající obézního rodiče se stane obézním ze 40 %, se dvěma obézními rodiči toto riziko stoupá až na 70 %! Přes tyto statistiky je možné si udržet štíhlou postavu, pokud od raného věku budete dodržovat zdravou životosprávu a pravidelně sportovat. Často záleží i na naší píli. Pokud nevíte, jak začít, obraťte se na výživového poradce ve Food Life. Už mockrát jsme prolomili pověry a mýty, že je nadváha dědičná.

Dědičnost cukrovky
Cukrovka je chronické onemocnění metabolismu cukrů způsobené poruchou tvorby inzulínu ve slinivce břišní. Projevuje se zvýšenou hladinou cukru (glukózy) v krvi. Zároveň však postihuje i hospodaření s ostatními živinami a ovlivňuje tak celkově přeměnu látek v organismu. Zatímco diabetes I. typu vzniká selháním buněk Langerhansových ostrůvků slinivky břišní, které mají produkovat inzulín (způsobuje virová infekce, konzumace mléka, působením volných radikálů), diabetes II. typu souvisí s dědičnými dispozicemi, nesprávnou výživou a nadváhou. Víte, že za vznikem cukrovky převážně stojí nevhodné stravování?

Vegetariánství a hubnutí
Vegetariánství by mělo vycházet z vnitra člověka, nikoliv z doporučení okolí nebo přečtení si nějakého článku. Je pravda, že vyloučení masa z jídelníčku je často hubnutí prospěšné. Produktem masa je amoniak (čpavek) a kyselina močová, které ve velkém množství zatěžují ledviny, které tyto látky filtrují a vylučují je močí. V případě volby vegetariánství je třeba vědět, co vyloučení masa obnáší a jak maso správně nahradit rostlinnými produkty. Vegetariánům často chybí železo, vitamín B12, nemají rozvinutou svalovou hmotu z důvodu nízkého příjmu bílkovin a z osobní zkušenosti bývají obézní (ne vždy na váze, ale s ohledem na podkožní tuk). Proto by se vegetarián měl zajímat o správné složení svého jídelníčku a takový zásah do jídelníčku konzultovat s lékařem nebo poradcem na výživu.

Kouření vs. nadváha
Chcete přestat kouřit a bojíte se, že přiberete? Pravdou je, že kouření urychluje metabolismus o 5 - 10 %, proto je řada kuřáků štíhlá. Přestat kouřit znamená nemít nic v ruce, být nervózní s abstinenčními příznaky a člověk se pak vše snaží nahradit stravou nebo laskominami. Chcete-li tedy přestat kouřit a bojíte se růstu váhy, zkuste se nejdříve poradit s naším výživovým poradcem. I s kuřáky máme v poradně skvělé výsledky. Nebojte se proto přestat kouřit.

Klimakterium a hubnutí
Hubnout je možné v jakémkoliv věku. Víte, že ve Food Life zhublo v období klimakteria 90% žen?
Jedním prostředkem ke zmírnění projevů přechodu (úbytek pohlavních hormonů estrogenů) je hormonální léčba, která má ovšem nemálo vedlejších účinků. Hormony obecně negativně působí na vnitřní orgány a gastrointestinální trakt. Nejlepším pomocníkem nejen při hormonální podpoře, ale i hubnutí, je opět správná výživa. Existují jisté potraviny, které jsou jako stvořené pro ženy. Největší roli by v jídelníčku mělo hrát tofu a jiné sójové výrobky. Sója obsahuje tzv. fytoestrogeny, což jsou přírodní látky velmi podobné ženským hormonům. Pokud se rozhodnete vyhout hormonální léčbě, soustřeďte se o to více na stravu.

Co je bioimpedanční analýza (BIA)
K tělesné analýze ve Food Life používámet tělesný analyzátor Tanita založen na tzv. bioimpedanční metodě. Každý materiál má elektrický odpor. Elektrický odpor má i lidské tělo a jeho hodnota je ovlivňována mikroživinami, které se do lidského těla potravou dostávají. Analyzátor složení lidského těla měří elektrické napětí v lidském těle způsobené elektrickým proudem procházejícím tělem a na základě tohoto měření a znalosti napětí a proudu stanoví odpor z Ohmova zákona (napětí = proud x odpor), to znamená, že tělo s nízkým obsahem tuku má malý odpor, zatímco tělo s vysokým obsahem tuku má velký elektrický odpor.





Kontakt
Ing. Iva Rychnovská
  • výživový poradce
  • sportovní dietolog

E: rychnovska@food-life.cz
T: 724 821 680

Adresa:
Sokolovská 95
186 00, Praha 8
(tram a metro Křižíkova)

mapa zobrazit mapu